Leuke spelvormen

Als je met elkaar besluit om een wedstrijd te spelen, zijn er verschillende wedstrijdvormen die je kunt spelen.

Strokeplay

Bij strokeplay tel je alle slagen van alle holes gewoon bij elkaar op. Nadeel hiervan is dat een hele slechte hole (bijvoorbeeld als je een keer 14 slagen over een hole hebt gedaan) heel zwaar meetelt. Daarbij doe je dan waarschijnlijk veel te lang over het spelen van zo’n hole.

Matchplay

Dit is een spelvorm waarbij je per hole bepaalt wie de minste slagen heeft; die persoon wint de hole. Bij een gelijk aantal slagen heeft niemand de hole gewonnen. Na afloop kijk je wie de meeste holes heeft gewonnen. Je kunt hiervoor ook afspreken dat je maximaal par + 5 slagen (dus op een par 3 maximaal 8 slagen) over een hole mag doen.

Stableford

Dit is een vaak gespeelde spelvorm, waarbij je per hole de slagen telt en punten krijgt. Een voordeel van deze spelvorm is dat je per hole niet minder dan 0 punten kunt halen. Een ander voordeel is dat het de snelheid bevordert, omdat je de bal kunt oprapen als je geen punten meer kunt halen. Stableford is een redelijk ingewikkelde manier van tellen, dus vraag gerust uitleg aan je golfprofessional of andere golfers.

Putten is King

Hierbij telt alleen het aantal slagen op de green (putts) voor de wedstrijd. Hoeveel slagen je nodig hebt om daar te komen, maakt dan niet uit. Hierbij kun je soms misschien beter niet in 1 keer op de green komen, maar vlak hiervoor liggen, zodat je je bal met een goede korte slag dichter bij de vlag kunt slaan. Het gaat dus om strategisch spelen.

Zuiverheid telt

Je telt hierbij niet je slagen: alleen strafslagen en bonusslagen. Elke hindernis (water, bosjes, hoog gras en bunker) waar je in komt, is een strafslag. Je speelt dan gewoon verder vanaf de fairway (niet dichter bij de hole). Het is dus belangrijk om zuiver te spelen en op de fairway te blijven. Op de green kun je strafslagen en bonusslagen krijgen voor het aantal putts dat je nodig hebt. 3 putts is de norm, dan tel je geen straf en geen bonus. Elke putt meer dan 3 levert je een strafslag op (dus 4 putts is 1 strafslag, 5 putts zijn 2 strafslagen etc.). Elke putt minder levert dan weer bonusslagen op (dus 2 putts is 1 bonusslag en 1 putt zijn 2 bonusslagen). Aan het eind vergelijk je elkaars saldo van bonus-en strafslagen.

Texas Scramble – voor een groep

In teams van drie (of vier) spelers ga je de baan in. Alle spelers van het team slaan op elke hole af. Vervolgens kiest het team de beste bal om mee verder te spelen. Vanaf daar slaan alle spelers nogmaals met hun eigen bal verder en dan wordt weer de beste bal gekozen. Zo ga je verder tot er is uitgeholed.

Na negen of 18 holes vergelijk je de scores van de teams om een winnend team te bepalen. Omdat je telkens met de beste bal verder speelt, is dit een relatief snelle spelvorm en iedereen in het team is belangrijk.

Veel meer leuke spelvormen vind je hier: